Tuesday, March 18, 2008

انا لله وانا اليه لراجعون

وانا فى 2 ثانوى كان لى واحد صاحبى عزيز على اوى اسمه معتز كان معاى من الاعدادى وبرده كان احياء معاى فى

الثانوى واد كان سكره وطيب اوى ودمه خفيف ومبيرداش يزعل حد ابد


مره قابلته كنت راجع من درس الرياضه فى 2 ثانوى لقيته ماشى فى الشارع ناديت عليه ومشينا مع بعض نهزر مره واحد

الهوا كان جامد طيرله كل الورق اللى كان شايله فى ايديه فى نص الشارع


والعربيات تدوس على الورق وانا قاعد اضحك عليه وهو بيلم الورق والوقت ده كمان كان مدرسة الثانوى بنات طالعه وكل

البنات كانت ماشيه فى الشارع وانا واقف عند الرصيف وهو قاعد بيلم الورق من الشارع لغاية الراجل اللى كان واقف وراى

بيقولى مش ده صاحبك ماتروح تلم معاه الورق


لمت ورقتين ولا تلاته هو اصلا كان لمه كله والمصيبه بقى انه مزعلش منى ولا اى حاجه قعد يضحك معاى وخلاص

وصلته لغاية اول الشارع بتاعهم وروحت


بعد يومين بالظبط فى درس العربى الاقى الاستاذ بيقول ماتسوش يا جماعه تروحوا تعزوا فى صديقكم معتز

بسأل محمود جانبى : معتز مين يقولى معتز مش عارف معتز هو فى غيره انا اتصدمت ده كان معاى من يومين قاعد بضحك

عليه والورق بتاعه كله واقع على لارض


لا حول ولا قوة الا بالله ان لله وانا اليه لراجعون

وفى المدرسه وفى باقى الدروس يترحموا على روحه وانا مش بفتكر الا لما كنت بضحك عليه

وكان من اعز اصدقائى وهو اللى كان بيغششنى الانجليزى ربنا يرحمه ربنا يرحمه


مهما عملت عمرى ما هقدر اوصف معتز ده كان ايه

المهم خلصت الثانوى ودخلت الكليه وفرحان بقى وروحت قبل الدراسه بيومين علشان اعرف الجدول انا ورامى المهم

قابلنا واحد بنقوله لو سمحت متعرفش جدول اعدادى صيدله فين قالنا اهو معاى انا فى اعدادى برضه قالنا تعالوا نصوره

بره المهم طلعنا صورنا الجدول ومخدش فلوس مننا


رامى
سأله اسمك ايه قال عبد السلام وانتم وهكذا


وبقى عبد السلام زميلنا وكل يوم نقابله ونسلم عليه ويقولنا ايه فى المحاضره دى ويمشى معانا وهكذا لغاية النهارده مفيش

عبد السلام
بعد كده الله يرحمه


قضاء وقدر من عند ربنا -سبحانه وتعالى -اللهم لا اعتراض

بس ليه بقى احنا ما بنخدش عظه من الناس اللى نعرفهم وبيموتوا ولا بنفكر حتى ان احنا بشر زيهم وممكن نموت فى اى ثانيه

والواحد قاعد بيعمل غلط فى غلط يعنى لو الواحد مات هو بيعمل حاجه غلط هيقول لربنا ساعتها ايه


انا لله وانا اليه لراجعون

ربنا يرحمك يا عبد السلام ويرحمك يا معتز

اللهم ارحم فقيدنا
اللهم اغفر له وارحمه ونقه من خطاياه كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس
ربنا وأنزله منازل الشهداء الأبرار
وأبدل سيئاته حسنات
اللهم أدخله الجنة بخير حساب ولا عذاب يا ربنا يا ارحم الراحمين
اللهم تقبل منا
اللهم تقبل منا
اللهم تقبل منا

6 comments:

LioRomio said...

elbaka2 lelAllah....

Allah yer7amak ya 3bdelsalam....

ya rb e3`ferlh w er7amoh....

Unknown said...

مش عارفه اقول ايه توبيك يبكي القلب قبل العين

ربنا ريحمهم جميعا يارب واكيد لما حاجه زي ده بتحصل قدام عنينا ده بيبقى انذار من عند ربنا انه ناخد بالنا

ربنا ريحم جميع اموت المسلمين ويتولانا برحمته يارب

أحمد سعيد بسيوني said...

بسم الله
رحم الله جميع موتى المسلمين وغفر لهم واسكنهم فسيح جناته
ذكرتني بقول رسول الله " كفى بالموت واعظاً"
تحياتي

kalcool said...

البقاء لله وحده
رحمه الله وادخله فسيح جناته
اللهم امين

Anonymous said...

البقاء لله يا جمى

وعلى فكرة التدخين ضار جداًً بالصحة ويسبب الوفاة

i am still a man said...

مش عارف اقول ايه..................محمد حسن منوفى