Monday, March 17, 2008

ضرب الجزم

فى احد الايام الغبراء .....برايز ...اصحى يا برايز ....اصحى يا بنى ما تتعبنيش معاك....انتا

يا بنى ...يا ماما ..انا مش عايز اروح النهارده ...هىء ومىء ...فضلت زى ما انا نايم ...لكن

اللى صحانى فعلا ...صوت الواد الصغير ابن الجيران ...وهو بيجعر الساعة سبعة الصبح ويقول ...يا

سالمة ...انا عايز شراب نضيف ...يا سماح ...الواد بينادى على اخته سماح ...يبقى النهارده

اكيد الثلاثاء ...ومفيش شرابات نضيفة عندهم....قمت بسرعة اتنفضت من على السرير ... وطلعت

اجرى على البلكونه ...فضلت مستخبي ورا باب البلكونة شوية ....قعدت اعد من واحد لحد

عشرة...وهوب فتحت الباب ...لقيتها ف البلكونه اللى قدامى طالعه مسرعة ...بتمد ايديها

ناحية حبل الغسيل تجيب من علية شراب للواد الصغير اخوها...الحمد لله طلعت ف نفس الوقت ...انا

بعمل فيها عبيط وبجيب فوطة من البلكونة ....عمال ابص على سالمة وهى بتمد ايدها ومش طايلة

...وشعرها الاسود نازل لدرجة انو بيتهيالى انه هينزل من البلكونة يلمس الارض ...الشمس

الساعة سبعة ساعات كتير مش بتيجى لكنها لما بتيجى على شعرها ف الوقت ده بتديه لون بني قاتل

....هى دلوقتى جابت الشراب ....خدت بالها انى ببص عليها ...بتحاول تدارى نفسها ...انا عمال

اضغط باسنانى اللى فوق على شفتى اللى تحت ...عيني جت ف عينها السود الواسعين ... ..انا بقول

صباح الخير...تقوم هى تبص من تحت لفوق ...وترزع باب البلكونة ف وشى .....بعد ما الباب يترزع

ف وشىابتدى افوق .... ببدأ احس بوجع ف شفايفي مكان ما ضغط عليهم ...انا كنت هعور

نفسي...بعد ما اصطبحت بوشها ...عرفت انا اليوم هيبقى جميل ...دخلت صليت الصبح ...نزلت

...لقيتها برضه نزلت ...عملت نفسي بربط الجزمه علشان هى تسبقنى ...وبدأت امشى وراها واتفرج

على عودها اللى عامل منحنيات ...افضل ماشى وراها لحد ...لحد ما نوصل لنقطة هى فيها بتمشى

لحد ما تركب وتروح الكلية بتاعتها ...وانا بروح من الناحية التانيه عشان ....اروح المدرسه


الحصة الاولى قربت تخلص ...واقف على سور المدرسة ناحية المبنى بتاع سنة تانية ...نزلت وطلعت

الفصول وبدأت الم فلوس الفطار...؟؟؟؟ سبوبة كده الواحد بيعملها وبيطلع له منها قرشين


الشباب كلهم بيحبو يفطرو لفاليف ...../اللفاليف دى حاجه شبة سندوتشات الطعمية ...ساعات

بيسموها صواريخ ...لكن هى مش سندوتشات /؟؟؟؟.......


اللفلوف ب35 قرش ...بس عشان انا باخد عدد كبير ...الراجل بيحاسبنى عليه بربع جنيه ....ده

غير ان فى ازمة فكة ف البلد ...محدش ادانى 35 قرش قبل كده ...كلة بيديني نص جنيه ...والفرق

بيرجعلنا انا والشباب اللى معايا ف السبوبة دى...


لميت الفلوس بتاع الدور بتاعنا ...ارجع انط السور واطلع برة المدرسة ....؟؟؟


واقف قدام الراجل بتاع اللفاليف شبه نايم ...الراجل عمال يقلى الطعمية ف زيت لونه بنفسجى

...قطة بلدى جربانة كانت بتجرى ورا فار بلدى ...الفار والقطة بيجروا ورا بعض ...الفار

وقع ف عجينة الطعمية اللى الراجل بيعملنا منها ...الفار طلع برة العجينة زززوالقطة جت

مكانه ...لكن القطه غرزت ف العجينة ...الراجل واقف نايم ...بيحط ايده ف العجينة ...بيحس

بالفرو بتاع القطة....بشيل القطة بايده اللى بيحطها ف العجينه...القطة بتحاول تهرب

...بترفس برجلها ...شويه من العجينه بتترطش من رجليها على الناس اللى واقفين ...يقوم تلاته

من اللى اتطرطش عليهم يعطسو ....اكيد فى العجينة ...؟؟؟

المهم .... خدت من الراجل شوال اللفاليف ....ورجعت نطيط السور تانى ...الحصة التالته قربت

تخلص ....بدأت الف على الفصول اللى انا بورد ليها ...طبعا كنت اول ما بوزع اللفاليف

...العيال كانت بتعض ف الفاليف ...مش بتاكلها ...الطعمية دى معمولة من حاجات كتير ...فار

وقطة ..ده غير الناس اللى عطست ....انا ساعات بفكر ان الحاجات دى هى اللى بتدى الطعم

للطعمية ...المهم ...معدش فاضل معايا الا الحاجة بتاعت الفصل بتاعى

بدأت امشى ناحية الفصل ....سمعت صويت وانا ماشى ....قولت اسرع اكتر....بدأت اخبط على الباب


برايز : افتح يابا ياللى جوا


حودة زلابيا من داخل الفصل بصوت واطى : قول كلمة السر


برايز : افتح ياض .... انتا مش عارفنى ... انا برايز ...بتاع الغياب


حودة زلابيا بيزعق : بص يابا ...لا برايز ولا شلنات ...قول كلمة السر


برايز وهو مضايق ...: اوكى ...يعنى انتا برضه شاكك انى مش برايز ....قشطه


زلابيا بيزعق : انجز يا اسطى


برايز بصوت واطى جدا : ام السعد يا اما بلاش


زلابيا بصوت اوطى : من غيرها الاكل ما يحلاش


برايز بصوت واطى برضه: قوالب يا زبده


زلابيا بصوت اوطى برضه : قوالب يا زبده


زلابيا فتح الباب
زززززززززززززززز
وياريته مافتحه
.
..
...
....
To Be CoNtInUe

7 comments:

LioRomio said...

oooooops

mashy ya wad ya Moses ana te3ml m3aya kda.....


hat elba2y yalla bsor3a...


daiman Gamed ya sa7by .....

Keep Goin'....

:)

Unknown said...

انا متابعه البلوج من فتره بس ده اول مره ادخل وارد فيه وعلى الرغم من تحفظاتي الكتييير بس كل مره بدخل البلوج بتاعكم بموت على نفسي من الضحك

طبعا التوبيك موتني من الضحك انا ماعرفش بجد ازاي في يوم عملت كل الكلام ده :D

عامة منظرين الجزء التاني

Anonymous said...

احنا على قديمه يا كبير

برايز said...

منور يا روميو يا جامد

برايز said...

مش هرد عليك يا طه يا رخم

:)

برايز said...

منورة يا دكتورة شيماء والله
وبجد لو ليكي تحفظفات قوليها ...احنا ناس فري ومش هنزعل خالص وكفاية علينا انك تمرى على البلوج بتاعنا ..ده شرف لينا
:)

kalcool said...

جاااااامد يا موسي
منتظرين الباقي


تحياتي,,