Monday, November 19, 2007

احنا مش ف اتوبيس يا كلاب


فى احد الايام الغبراء...السنه اللى فاتت ...كنت (اللى هو انا ..برايز)...داخل الخرابه.....(اللى هو المجمع )من بوابة كبيرة من ناحية شارع البحر...(الشارع ده ف طنطا

ولكن كان شىء غريب ان البوابة دى كانت زحمه ...كان حوالى اكتر من 30 نفر (30 نفر على بوابه ف كلية فى طنطا تعتبرزحمه )كان تقريبا كلهم اولاد ومكنش فيهم الا بنت منقبه واحده وشايله بالطو ابيض

المهم وقفت ف وسط هذه الكتله من اللحم البشرى العرقان ...يارب يا ساتر ....الامن طبعا بيأدى دوره ...العسكرى واقف زى الاسد

بيقول ...كارنيهك يا استاذ ...كارنيهك يا محترم ...انتى يا ابله ...رايحه فين ؟؟؟

المهم ف وسط الزحمه دى لقيت عيل كده جاى يتساير معايا على ما الزحمه دى تخلص....المهم اتكلمنا شويه ...الدنيا كانت حر والواد كان لزج بطريقه غبيه والدنيا كانت زحمه على البوابه ...مش عارف كان فى ايه عند البوابه ...اظاهر حد مهم جاى او فى مشاكل عند بتوع الامن ...المهم مكنش فى حد بيعدي من البوابه ....وكل ده وانا واقف مع الواد اللزج ده ....يارب العسكرى يفتح البوابه... طبعا الوقت مكنش طويل اوى كده لكن انا اكمني كنت مستعجل حسيت بكده .....المهم مفيش دقيقتين الواد اللزج كان بيحكيلي حكايه عن اكبر بيضه شافها ف

حياته ...واذا بيه ف وسط الكلام ...فتح بقه ...طلع من بقه لعاب ...اللعاب على الارض ....قولتله : فى ايه يا لزج ؟؟؟؟؟

انتا يا لزج ؟؟؟

لزج ؟؟؟ لـــــــــزــــــــــــــــــــــــج

قالى :ه ش ك ه ...؟؟؟؟؟

انا :بجد يا لزج ؟؟؟

اه والله هشكه...

وتقريبا التلاتين نفر قالوها ف بق واحد :هشكــــــــــــــــــــــــــــــه

انا قولت ف عقل بالي ....مستحيل ...هشكه ....فين ؟؟؟؟ ف المجمع الطبي ؟؟؟؟؟؟

بصيت ورايا لقيت حوالى تلاتين نفر تانيين غير اللى ع البوابه ....وقدامهم واحده هشكه ..داخله زى الاسد ولا حد قالها انتى رايحه فين ولا كارنيهك ولا ولا

هى ك استايل اول مرة اشوفه فى الكليه ...لكن الشكل فهى بالظبط شبه كريستين دانست بطلة سلسلة افلام سبايدر مان حتى كانت مقلداها بالظبط ف لون شعرها ولبسها..قصدى طريقة لبسها ....انا والله كان هاين عليا اثبتها واقولها :على فين يا ماما هو انتى فاكره نفسك داخله نادى الجزيره مثلا .,....يا هشكه فى عالم هنا محرومين.....مسلمين نفسهم خالص ....يا حول الله يا رب منظر الاولاد عند البوابه وقتها كان يحزن بصراحه ...يعنى لما يبقوا شباب زى الورد كده وكلهم واقفين فاتحين بقهم كده ......البنات اللى من النوع ده بيفتنو البنات اكتر من الولاد ...لان البنات اكيد بتغير منهم ويقلدوهم ....الحقيقه موضوع الهشكات ده هو اللى والله خلاني افكنى من الشغل ف شرم اللى مكنتش حتى كملت فيها 6 ايام ....وهناك العمليه افظع بكتييييير ............الغريب ان الهشكات اللى من النوع ده ورقهم ومصالحهم بيخلص بسرعة وده طبعا لانهم بيستغلو امكاناتهم الفرديه احسن استغلال.

اه ...نرجع للبوابه ...انا مش هطول ف الكلام بس اكيد الناس فاكرة مشهد نيكول سابا ف فيلم التجربة الدينماركية لما كان عادل امام بيقول ...احنا مش اتوبيس يا كلاب ....هو ده اللى حصل بالظبط البوابه قامت عليها مظاهرة...والناس كلها فاتحه بقها وبرضه زى الفلم كان فيه واحد افريقي قاللى هديك 50بقرة وتجوزهالى ...طبعا الراجل بتاع الامن ماسألهاش لاعن الكارنيه ...لان واحده زى عمرها ماتكون معانا فى المجمع ...(هتعيش ازاى دى ف وسط الوحوش ؟؟؟) ..

البنات ف المجمع الى حد ما محترمين جدا .....هى اكيد جايه تحول ...او ممكن تكون ولية امر طالب فرفور نسى السندوتشات وهى جايه تفطره ....وتفطر اصحابه !!!؟؟؟....الراجل فضل فاتح بقه ...والمظاهره والهشكه عدو من البوابه ومفضلش الا انا والبنت المنقبة ......طبعا انا وسعتلها قدامى ...لآنى :)جنتل والله........واذا بالراجل ...بعد ما فاق من الصدمه ...يسألها عن الكارنيه ...طيب البتاع الابيض اللى هى شايلاه ...؟؟؟؟هيكون مثلا بدلةكاراتيه ؟؟؟...اكيد بالطو وهو داخله بيه الكليه........طبعا الغلبانه طلعت الكارنيه ...

بس عشان هى مش هشكه!

ملحوظه ....... الهشكه فى اللغه الدارجه يعنى بنت حلوة ...اوى شىء من هذا القبيل



برايز

11 comments:

Anonymous said...

بجد يا موسى موضوعك اكتر من رائع وطريقة عرضك للفكره جميله جدا جدا جدا ربنا يخليك ليينا يا بنى

Mo7amed Elbery said...

ههههههههههه جامد يا موســـــــى وربنا جامد الموضوع دا طول الليل عمال اضحك امبارح ـ حتى معرفتش انام ـ الموقف موصوف بطريقة جامدة ـ وربنا يوفقكم في البلوج يا مان انتا والرُفقاء :)

Anonymous said...

مايكل انجلوا

ميه ميه يا برااااااااااااااايز

Anonymous said...

شكرا يا رجالة والله الواحد ما عارف يقولكو ايه ؟؟؟
الف شكر يا بو بري

sa'7so'7te said...

هاهاهاهاهاهاها
بجد النهايه مسخرة اما البدايه فانا اتحريت من كتر وصفك
الصراحة انا دى اول مرة اسمع كلمه هشكه دى
انا اخر علمى " و اعذروا جهلى" ان اسمها كنتوشه
بس ماعلينا
مبروك البلوج صحيح
انا هعدى عليه بوست بوست لحد معاد الكليه

pharma street boys said...

thanx sa7'so7'tey :)

Anonymous said...

ههههههههههههههههههههههههه
جميله ياموسي
حسام كان قلى عليها بس قلت لازم ادخل اشوفها بعينى
بس معلش جت متاخره

برايز said...

thanx ya tito w mnawar dayman

Unknown said...

بـــرايــــز
انا جيت ازور مدونتك
بس لقيتها مش مدوتنك لوحدك
قلت اجي اتفرج علي العمل الجماعي ده
عجبتني الصراحه المطلقه فيها بالتريقه و السخريه انا مقريتش الا تلات بوستات بس و هقرا الباقي بس انا كان يهمني اعرف وصلت لارضي النائيه ارض الجنون ازاي؟
ارض الاحزان الناس كانت كده او كده متنكده بيدخلوها بس مبيسيبوش كومنت
لكن ارض لجنون اصل اراضيها بعيده
وصلتلها ازاي دي؟؟؟
المهم انا اسعدني تعليقك و لاني ايجابيه
قلت انا كمان اسيب تعليق


معلش انا رغايه و نسيت اقول رايي ف الموضوع
لاني من بنات حواء فاحب اقولك
مش كل البنات زي مانت قلت بتغير او بتتفتن من البنات اللي انت اتكلمت عنها لا بالعكس انا بحس انهم ظاهرة شاذه عن الاصل و ما يجب فعله
ان يتم شرح القواعد و الاصول و العقائد و ارتباطها بالمنظر ده


اسفه اني طولت

ياسمين
ملكة ارض الاحزان
عاقلة علي ارض الجنون
ان لم تجمعنا الايام فربما تلتقي في قصيده

برايز said...

منوره و الله
دورى ف البروفيل بتاعك و انتى تعرفى
:)

Anonymous said...

احترسوا من اجراء عمليات جراحة البواسير ، فقد توفى اخى الحبيب داخل المستشفى بعد يومين من اجراء العملية ، والدوام لله ، لمزيد من التفاصيل راسلونى على heliopolis318@hotmail.com